"סימנה את דרכן של נשים וקבעה נורמות": כרמלה מנשה תקבל את עיטור הנשיא

"סימנה את דרכן של נשים": כרמלה מנשה תקבל את עיטור הנשיא
הפרשנית לענייני צבא וביטחון של כאן תאגיד השידור הציבורי תזכה בעיטור, תשע שנים לאחר שהשיאה משואה ביום העצמאות • בנימוקי הבחירה שלה נכתב: "פעלה בהגינות ואחריות ומתוך כבוד ודאגה לחיילי צה"ל וקציניו"
author author KAN11.Web.Components.TextItem.AuthorItemModel
כרמלה מנשה
כרמלה מנשה צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

נשיא המדינה יצחק הרצוג הודיע היום (ראשון) לרגל שנת ה-75 של המדינה כי הוא החליט להעניק את "עיטור הנשיא" למספר אישים אשר תרמו תרומה ייחודית למדינה ובין הזוכים, הפרשנית לענייני צבא וביטחון של כאן רשת ב וכאן חדשות, כרמלה מנשה, תשע שנים אחרי שהשיאה משואה ביום העצמאות.

בריאיון עם רן בנימיני ויגאל גואטה בתוכנית בנימיני וגואטה, סיפרה כרמלה על הזכייה: "אני מקבלת טלפונים גם בשתיים בלילה ואני תמיד עונה. בדור הזה העבודה העיתונאית זה לא רק לשדר ולזרוק, זה גם משפחות שכולות, חיילים בודדים, חשיפות של אירועים חמורים, הפקת לקחים". עוד אמרה בהתרגשות "אני לא מתעייפת, אני מוותרת על המון גם בגילי המופלג וגם אחרי 40 שנה של עבודה".

לריאיון המלא

מנימוקי הוועדה המייעצת לנשיא המדינה בעניין ״עיטור הנשיא״ לעיתונאית כרמלה מנשה נכתב כי "סיקרה את התחום הצבאי והביטחוני במשך שנים אשר במהלכן חשפה אירועים הקשורים בתחום הפרט והצבא ונושאים נורמטיביים ובטחונים רחבים, לצד הביקורת וחשיפת התקלות בצה"ל פעלה בהגינות ואחריות ומתוך כבוד ודאגה לחיילי צה"ל וקציניו".

עוד נכתב כי "מנשה הובילה שני מהלכים משמעותיים לחברה הישראלית - הראשון: הצביעה על חוסר התכלית בהמשך שהיית צה"ל ברצועת הביטחון בדרום לבנון והובילה ליציאת צה"ל מאזור לבנון. והשני –שינוי היחס בצבא לגיוס ושיווין לנשים בשורות בלוחמים בצה"ל. בזכות פעילותה נקבעו נורמות חדשות בכל מה שקשור לבעיות הפרט בצבא. מספר הטלפון של כרמלה היה כתוב בכל בסיסי צה"ל והיא זכתה לכינוי ה'אמא של החיילים'. נוסף לאלה כרמלה מנשה הייתה הכתבת הצבאית הראשונה בשידור הציבורי, ובכך סימנה את דרכן של נשים בתחום התקשורת והיוותה סמל לחופש עיתונות וחופש ביטוי". 

כרמלה מנשה בפעולה (צילום: תומר נויברג, פלאש 90)
כרמלה מנשה בפעולה (צילום: תומר נויברג, פלאש 90)

יחד עם כרמלה מנשה זכו בעיטור הנשיא בקטגוריית אישים שתרמו תרומה ייחודית למדינת ישראל: היוצרת חווה אלברשטיין, היזמת החברתית עדי אלטשולר, הפרופסור מאיר בוזגלו, הרב מנחם הכהן, הפרופסור מונא ח'ורי, האלוף (במיל') דן טולקובסקי, העיתונאית כרמלה מנשה, הכדורגלן ביבראס נאתכו, איש החינוך ד"ר אסעד עראידה והיזמת החברתית לנה שטרן.

בקטגוריית ארגונים שתרמו תרומה ייחודית למדינת ישראל: עמותת קמ"ח- קידום מקצועי חרדי.

אישים שתרמו תרומה ייחודית לעם היהודי: המדינאי המרוקאי אנדריי אזולאי ובכיר המשפט הבינלאומי הפרופסור ארוין קוטלר.

השנה כאמור לרגל שנת ה-75 למדינת ישראל הוחלט על הענקת העיטור לגלריה רחבה של 13 אנשים בתחומים שונים בארץ ובתפוצות. בין המקבלים: שמונה גברים, חמש נשים, 2 מנהיגים מהתפוצות וארגון אחד. טווח הגילאים של מקבלי העיטור נע בין 35-102 והם מגלמים את הפסיפס הישראלי והיהודי המגוון והמרגש. עיטור הנשיא פרי יוזמתו של הנשיא התשיעי של מדינת ישראל, שמעון פרס ז"ל, הוענק לראשונה ב-2012. לפני כהונת נשיא המדינה יצחק הרצוג, הוענק העיטור ל-26 זוכות וזוכים, בהמלצתה של ועדה מייעצת בראשותו של נשיא בית המשפט העליון בדימוס, מאיר שמגר ז"ל.

הפופולריים